Oikean pyörän valinta

Sopivan pyörän löytäminen voi aiheuttaa päänvaivaa. Tässä lyhyt selostus eri pyörätyypeistä ja rengas- ja runkoko'oista.

Rengaskoko | Pyörän tyyppi | Rungon koko

Rengaskoko

Perinteisesti pyörän rengaskoko määräytyi kuljettajan pituuden mukaan, pienemmille kuljettajille siis ostettiin pienemmillä renkailla olevia pyöriä jotka olivat luonnollisesti myös rungoltaan pienempiä. Nykyään rengaskoko valitaan usein enemmän käyttötarkoituksen perusteella ja pyörän rungon koko valitaan kuljettajan pituuden mukaan.

Aikuisten pyöriä myydään usealla rengaskoolla. 24"-tuumaisella renkaalla myydään "Jopo"-tyyppisiä yleispyöriä, jotka sopivat hyvin lyhyille matkoille. 26"-tuumaiset pyörät ovat useimmiten maastopyöriä tai ns citypyöriä. 28"-tuumaiset pyörät ovat varusteltuja peruspyöriä tai urheilullisempia retki-, hybridi-, fitness-, cyclocross- tai maantiepyöriä. 29"-tuumaiset pyörät ovat maastopyörien uudempi alalaji , joissa maastopyörien tekniikka ja leveät renkaat on yhdistetty isompaan vannekokoon (622).

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että 28"-tuumaiset pyörät ovat kapeampirenkaisia kuin 26"- ja 29"-tuumaiset. Rengasleveys (monen muun tekijän ohessa) vaikuttaa pyörän rullaavuuteen. Mitä kapeampi rengas, sitä kevyemmin se rullaa. Näin ollen pitkien matkojen ajamiseen hyvillä teillä kannattaa mieluummin valita kapeampi- ja sileämpirenkainen pyörä (esim hybridi), kuin leveä- ja karkearenkainen maastopyörä. Leveärenkaiset pyörät sopivat taas paremmin maastoon, huonommille teille ja myös lyhyehköille matkoille kaupungissa.

Lastenpyöriä ostettaessa rengaskoko kertoo yhä melko suoraan, minkä kokoiselle kuljettajalle pyörä sopii:

Pyörän tyyppi

Erilaisia pyörätyyppejä (ja niiden alatyyppejä) on nykyaikana paljon ja eri valmistajilla saattaa vielä olla toisistaan poikkeavia nimityksiä samankaltaisista pyöristä. Tässä kuitenkin karkea jaottelu eri pyörätyypeistä:

  • Peruspyörät ovat hyvin varusteltuja 1-8 -vaihteisia pyöriä, joissa on yleensä jalkajarru ja käsijarru edessä. Ajoasento on yleensä hyvin säädettävissä ja satula leveähkö. Peruspyörä soveltuu hyvin kaupunkiajoon ja miksei kiirettömään taivallukseen pidemmällekin. Rengaskoko on yleensä 28", mutta myös 26" malleja on.

Miesten peruspyörät

Naisten peruspyörät

 

  • Maastopyörässä on yleensä avovaihteet (tunnetaan myös nimillä ratasvaihteet tai ketjuvaihteet) ja vaihteita on 10-30. Jarruina on käsijarrut, jotka ovat nykyään pääsääntöisesti levyjarrut. Yleensä maastopyörät ovat joko etu- tai täysjousitettuja, niissä on karkeat n 50-60mm leveät renkaat ja varustelu on niukka (ei lokasuojia, lukkoja yms). Maastureiden rungot ovat yleensä matalampia kuin esim peruspyörien, jotta ne olisivat näppärämpiä käsitellä hankalissakin paikoissa. Maastopyörä sopii oivallisesti myös kaupunkikäyttöön ketteryytensä takia, ja tuhdeilla renkailla ei tarvitse varoa katukivetysten reunoja. Perusmaasturit (400-700e) on tarkoitettu yleispyöriksi, joilla voi satunnaisesti poiketa myös metsäpoluille, mutta aktiivisempaan maastoajoon soveltuvat "oikeat" maastopyörät maksavat 800e:sta ylöspäin. Maastopyörien ajoasento on yleensä etupainoinen ja ohjaustankoa ei voi nostaa. Maastopyörien rengaskoko on perinteisesti ollut 26". Viime vuosina suurempipyöräiset 27,5" ja 29" -mallit ovat syrjäyttäneet perinteisen 26" rengaskoon, jota löytyy kyllä yhä erityisesti nuorisolle suunnatuista pyöristä. Uusimpia maastopyörätyyppejä ovat todella paksurenkaiset läskipyörät (Fatbike), joissa renkaat ovat 100-125mm (4-5") leveitä ja hieman kapeampirenkasiet 27,5+ ja 29+ pyörät, joiden renkaat ovat n 75mm leveitä (3").

 

  • Dirt-pyörät ovat maastopyörien alalaji, jotka on tarkoitettu hyppimiseen ja muuhun temppuiluun. Näissä pyörissä on yleensä tavallisia maastopyöriä järeämmät rungot ja osat, mutta myös painoa on enemmän. Viime vuosina useat perusmaasturit on myös tehty dirttipyörien (ns Dirt-look) näköisiksi, mutta ne on tarkoitettu yleispyöriksi ja eivät sovellu varsinaiseen hyppykäyttöön.

 

  • Hybridissä on maastopyörien tekniikka yhdistetty kapeampaan kevyesti rullaavaan 28" rengaskokoon. Vaihteita on 20-30 ja välitykset ovat hieman maastopyörää raskaammat. Jarruina on käsijarrut (vanne- tai levyjarrut). Hybridipyörät ovat suosittuja työmatka- ja retkipyöriä, koska laajan vaihdeskaalan ja kapeiden renkaiden ansiosta matka taittuu joutuisasti. Varustelluista hybrideistä saatetaan käyttää myös nimitystä retki- tai trekkingpyörä.

Naisten hybridit

Miesten hybridit

 

  • Fitnesspyörä on hybridin ja maantiepyörän (harjoituskilpyörä/kilpapyörä) välimuoto. Renkaat ovat 23-28mm leveät ja vaihteet/välitykset lähellä maantiepyörää. Käsijarrut voivat olla joko vanne- tai levyjarrut. Ohjaustanko on täysverisistä maantiepyöristä poiketen suora ja ajoasento hieman pystympi.

 

  • Cyclocross sijoittuu myös hybridin ja maantiepyörän välimaastoon. Ohjaustanko on maantiepyörien kaltainen ja vaihteet ovat maantiesarjoista, mutta välitykset ovat hieman kevyemmät ja ajoasento aavistuksen pystympi. Merkittävin ero maantiepyörään on leveämmät 32-37mm renkaat, joilla voi ajella huolettomammin myös hiekkateillä. Cyclocrossin suosio viime aikoina perustuu sen monikäyttöisyyteen, kesällä sillä voi ajaa lähes kuin maantiepyörällä ja tarvittaessa siihen saa vaikka nastarenkaat.

 

  • Maantiepyörä(kilpapyörä/harjoituskilpapyörä) on pyöristä kevein ja nopein, mutta se soveltuu ainoastaan ajoon päällystetyillä teillä. Renkaat on yleensä 23-25mm leveät ja vaihteita on 18-30. Maantiepyörissä on perinteisesti käytetty vannejarruja, mutta myös levyjarrut ovat alkaneet yleistymään. Vaihdevivut ovat yleensä sisäänrakennettu käsijarrukahvoihin.

 

  • BMX-pyörät ovat yleensä 20"-renkailla varustettuja temppupyöriä. Pyörät ovat vaihteettomia, niissä on käsijarrut ja ne soveltuvat parhaiten juuri temppuiluun. Pienemmille kuskeille on myös olemassa 16" ja 18"-renkailla varustettuja malleja.

  • Sähköpyörät ovat polkijaa avustavalla sähkömoottorilla varustettuja pyöriä. Sähköpyöriä on kolmen tyyppisiä: etu-, taka- ja keskimoottorillisia. Yleensä edullisimpia malleja ovat etuvetoiset pyörät, eli niissä moottori on etunavassa. Takanapaan sijoitetulla moottorilla varustetut pyörät ovat hieman kalliimpia ja tehokkaampia. Parhaimpana moottoriratkaisuna sähköavusteisiin pyöriin pidetään yleensä keskimoottoria. Näissä pyörissä moottori on integroitu poljinkeskiöön ja avustus välittyy ketjulla takapyörään aivan kuten tavallisissakin pyörissä. Tieliikenteeseen sopivien sähköpyörien laillinen moottorin maksimiteho on 250W ja avustus lakkaa 25km/h nopeudessa.

Rungon koko

Monista pyörämalleista on olemassa useampia runkokokoja ja oikea rungon koko valitaan yleensä pyöräilijän pituuden ja kehon mittasuhteiden mukaan. Polkupyörän runkokoko ilmoitetaan yleensä rungon pystyputken korkeutena (mitattuna keskiön keskeltä alkaen), yleensä rungon korkeuden muuttuessa myös rungon muut mitat muuttuvat (valmistajien nettisivuilta löytyy yleensä eri runkojen tarkat mitat). Oikean runkokoon valitsemiseksi löytyy internetistä useita ohjeita ja laskureita, mutta tässä karkea suuntaa-antava ohje oikean korkeuden valitsemiseksi. Kehon mittasuhteiden erot ja ennenkaikkea polkijoiden mieltymykset vaikuttavat aina merkittävästi runkokoon valintaan, mistä syystä ns absoluuttista totuutta ei ole.

Maastopyörät

Polkijan pituus Rungon korkeus (tuumina/sentteinä)
148-158cm 13-14"/33-36cm
158-168cm 15-16"/38-41cm
168-178cm 17-18"/43-45cm
178-185cm 19-20"/48-51cm
185-193cm 21-22"/53-56cm
193-198cm 23-24"/58-62cm

Hybridipyörät

Polkijan pituus Rungon korkeus (tuumina/sentteinä)
147-155cm 18-19"/45-49cm
155-165cm 19-21"/49-53cm
165-178cm 21-22"/53-55cm
178-185cm 22-23"/55-58cm
185-200cm 23-25"/58-64cm

Maantie- ja cyclocrosspyörät

Polkijan pituus Rungon korkeus (tuumina/sentteinä)
147-155cm 18-19"/45-49cm
155-165cm 19-21"/49-53cm
168-178cm 21-22"/53-55cm
178-185cm 22-23"/55-58cm
185-195cm 23-24"/58-62cm

Peruspyörät

Polkijan pituus Rungon korkeus (sentteinä)
145-165cm 45-51cm
160-185cm 49-55cm
175-195cm 55-59cm
185-210cm 59-62cm